
 

 

                                                                                                                     
18C 10/2010 - 270                                                                                                            

 
 
 

 
 
 
 
 

                                
ČESKÁ REPUBLIKA 

 

ROZSUDEK 
JMÉNEM  REPUBLIKY 

 
     Obvodní soud pro Prahu 3 rozhodl předsedou senátu JUDr. Pavlem Miholou ve věci 
žalobce: RACHOT Production s.r.o., IČ: 26690179, se sídlem Kubelíkova 27/1548, 
130 00 Praha 3, zast. JUDr. Monikou Forejtovou Ph.D., se sídlem AK Karlovo náměstí 
30, 120 00 Praha 2, proti žalovaným:  1. Občanské sdružení KAUZA 3.cz, IČ: 
22680268, se sídlem Víta Nejedlého 3/1547, 130 00 Praha 3, zast. JUDr. Pavlem 
Musilem Ph.D., advokátem, se sídlem AK Hellichova 1, 118 00 Praha 1 – Malá Strana,  2. 
PhDr. Martin Valenta, Chrudimská 2158, 130 00 Praha 3, zast. Mgr. et Mgr. Vladanem 
Brožem, advokátem, se sídlem AK Žitomírská 639, 101 Praha 10, o částku 38.482,- Kč 
s příslušenstvím,  
 

t a k t o : 
 

I. Žaloba, aby žalovaným bylo uloženo zaplatit žalobci společně a nerozdílně 
pohledávku ve výši 38.482,- Kč spolu s úrokem z prodlení ve výši  

8,50 % z částky 38.482,00 Kč od 28.11.2009 do 31.12.2009 
a dále ve výši 8,00 % od 01.01.2010 do 30.06.2010 a od 01.07.2010 spolu s ročním 
úrokem z prodlení z částky 38.482,00 Kč ve výši, která v každém jednotlivém 
kalendářním pololetí trvání prodlení odpovídá v procentech součtu čísla 7 a výše limitní 
sazby pro dvoutýdenní repo operace České národní banky vyhlášené ve Věstníku České 
národní banky a platné vždy k prvnímu dni příslušného kalendářního pololetí, vždy 
však nejdéle do zaplacení jistiny pohledávky, se zamítá.  
 
II. Žalobce je povinen zaplatit prvnímu žalovanému náklady řízení ve výši 

21.489,60 Kč do tří dnů od právní moci rozsudku k rukám JUDr. Pavla Musila 
Ph.D.  

 
III. Žalobce je povinen zaplatit druhému žalovanému náklady řízení ve výši 

17.760,- Kč do tří dnů od právní moci rozsudku, k rukám Mgr. Vladana Brože.  
 

IV. Žalobce je povinen zaplatit České republice na účet Obvodního soudu pro Prahu 
3 náklady řízení ve výši  8.883,- Kč do tří dnů od právní moci rozsudku. 



p o k r a č o v á n í     

 

2 

 
O d ů v o d n ě n í : 

 
     Žalobce se proti žalovaným domáhal zaplacení shora uvedené částky s příslušenstvím 
z titulu nároku na náhradu škody spočívající v již vynaložených nákladech (v žalované 
výši) na základě nerealizované zakázky, z níž sešlo vlivem neoprávněného zásahu do 
dobré pověsti právnické osoby ze strany žalovaných a tedy jejich protiprávního jednání. 
Na odůvodnění žaloby blíže uvedl, že první žalovaný je vydavatelem listinného občasníku 
KAUZA 3, který je šířen rovněž prostřednictvím internetových stránek – zejména 
www.kauza3.cz, a na tomto internetovém portále zveřejnil článek „ODS Praha 3 radí – jak 
vyrabovat veřejný rozpočet“, jehož autorem je druhý žalovaný. Obsah tohoto článku je 
nepravdivý a jeho zveřejněním došlo k poškození dobrého jména žalobce, a v souvislosti 
s tím k ukončení smluv s jeho dodavateli. Na základě tohoto článku totiž společnost 
„Divano Production“ (zahraniční nezávislé kulturní sdružení se sídlem v Belgii, nezapsané 
v obchodním rejstříku a jednající Stéphanem Vande Wyerem) odstoupil od Smlouvy o 
koncertu rumunských umělců, uzavřené dne 10.12.2008 se žalobcem, čímž vznikla žalobci 
škoda. Ta představuje realizované výdaje na propagaci, inzerci, překlady z angličtiny do 
češtiny, jakož i úhradu postihu za nekonání koncertu vůči společnosti ART FRAME 
PALÁC AKROPOLIS s.r.o., s níž měl žalobce uzavřenou smlouvu o koprodukci 
předmětné kulturní akce (koncert rumunských umělců ze souboru Taraf de Haidouks). 
Celková výše škody pak představuje částku 38.482,- Kč.  
 
     První žalovaný navrhoval zamítnutí žaloby jako nedůvodné. Nesporoval, že žalobcem 
uváděný článek zveřejnil a publikoval, měl však zato, že tím neporušil žádnou právní 
povinnost a žalobce také neprokázal příčinnou souvislost mezi vznikem škody a 
uveřejněním článku, který se nadto zakládá na pravdivých údajích, komentovaných a volně 
hodnocených a jako takový nijak nevybočující z obecně uznávaných pravidel slušnosti 
demokratickou společností.  
 
     Druhý žalovaný shodně s prvním žalovaným navrhoval zamítnutí žaloby jako 
nedůvodné s tím, že v předmětném článku sepsal pravdivé informace a využil práva na 
kritiku garantované Listinou základních práv a svobod, potažmo tedy realizoval výkon 
práva na svobodu slova a projevu v mezích zákona. Nedopustil se tedy porušení žádné 
právní povinnosti a nemůže být odpovědný za vzniklou škodu.  
 
     Mezi účastníky bylo v řízení nesporné a z provedených důkazů bylo zjištěno, že 
žalobce uzavřel dne 4.11.2008 se společností ART FRAME PALÁC AKROPOLIS s.r.o., 
IČ: 27172376, koprodukční smlouvu čís. 090306 RACHOT, jejímž předmětem byla 
koprodukce kulturní akce Taraf de Haidouks z Rumunska v prostoru divadla Paláce 
Akropolis v Praze 3, která se měla konat dne 6.3.2009. Součástí této smlouvy je provozní 
dohoda a dále příloha čís. 1 obsahující technické parametry spolupráce ze dne 4.11.2008 a 
rovněž příloha čís. 2, tj. Dodatek ke koprodukční smlouvě čís. čís. 090306 RACHOT, 
který obsahuje pravidla pro zachování a zajištění dobré pověsti smluvních stran, tj. 
kontrahentů uváděné smlouvy ze dne 4.11.2008. Žalobce dále na základě posléze uváděné 
smlouvy uzavřel dne 10.12.2008 další smlouvu, a to se společností Divano Production, 
jednající panem Stéphanem Vande Wyerem, a to o koncertu rumunských umělců ze 
souboru Taraf de Haidouks v Praze dne 6.3.2009. Jak vyplývá z článku 03.05 této 
smlouvy, žalobce se v ní jako organizátor zavázal, že neučiní nic, co by mohlo vést k újmě 
na dobrém jménu umělce nebo producenta. Druhý žalovaný dále sepsal článek nazvaný: 
„ODS Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“, v němž se zaměřil na kritiku 

http://www.kauza3.cz/�


p o k r a č o v á n í     

 

3 

grantové politiky Městské části Praha 3 a ODS Praha 3, zejména pro rok 2008, poukazoval 
na neprůhledné finanční toky s podtextem tunelářské politiky, jakož i na to, že na skutečně 
potřebné projekty (např. péče o onkologické pacienty, projekt pro postižené ART 
LANGUAGE, či Junák), nezbylo z grantového měšce buď vůbec nic, anebo částky 
neúměrně nízké a seškrtané. V těchto souvislostech se kriticky stavěl i k okolnosti, že 
nepotřebnou dotaci ve výši 800.000,- Kč obdržel i v rámci rozdělování grantových peněz 
v roce 2008, žalobce. První žalovaný pak jako vydavatel listinného občasníku KAUZA 3, 
zveřejnil dne 23.4.2008 tento článek na svém internetovém portále www.kauza3.cz. 
Společnost Divano Production sepsala dne 5.ledna 2009 dopis adresovaný žalobci ve věci 
odstoupení od smlouvy, z něhož vyplývá, resp. v němž je uváděno, že s ohledem na 
informace vydané v tisku (kauza3.cz) se jmenovaná společnost rozhodla odstoupit od 
smlouvy týkající se koncertu vystoupení Tarafa de Haidoukse pod záštitou společnosti 
RACHOT Production v Praze, neboť by tato okolnost mohla vést k újmě na dobrém jménu 
uvedeného umělce. Dopis je podepsán producentem: Stéphane Vande Wyer. Následně pak 
došlo k ukončení smluvních vztahů žalobce s jeho dodavateli a předmětné koncertní 
vystoupení rumunského souboru se nekonalo. V souvislosti s přípravou koncertu této 
umělecké skupiny měl žalobce výdaje za plakáty, inzerci a překlady, jejichž proplacení 
dokládá fakturou čís. 9034 ze dne 6.3.2009 na částku 11.662,- Kč včetně 19% DPH a 
fakturou čís. 95002630 ze dne 11.2.2009 na částku 3.267,- Kč a společnosti ART FRAME 
PALÁC AKROPOLIS s.r.o. dále zaplatil náhradu škody za nekonání koncertu ve výši 
23.553,- Kč včetně 19% DPH na základě faktury čís. 200930 ze dne 30.4.2009.  
 
     Podle ust. § 420 obč. zák. každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní 
povinnosti. Škoda je způsobena právnickou osobou, nebo fyzickou osobou, když byla 
způsobena při jejich činnosti těmi, které k této činnosti použily. Tyto osoby samy za škodu 
takto způsobenou podle tohoto zákona neodpovídají; jejich odpovědnost podle pracovně 
právních předpisů tím není dotčena. Odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu 
nezavinil. 
 
     Podle ust. § 415 obč. zák. každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám 
na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí.  
 
     Skutečnosti zjištěné na základě výše provedených důkazů, účastníci – jak již řečeno – 
nečinili spornými. Soud je proto pojímá jako svá skutková zjištění (§ 120 odst. 4 o.s.ř.) a 
navíc mají opory i v uváděných jednotlivých důkazech. Po provedeném dokazování pak 
soud dospěl k závěru, že žaloba důvodná není. K tomu ho vedou rovněž následující další 
dílčí skutková zjištění (tak jak budou níže ještě uvedeny) a potažmo následující závěry 
skutkové a právní: 
 
      Podstatou žalobcem uplatněného nároku bylo tvrzení, že mu vznikla škoda spočívající 
v již vynaložených nákladech na základě nerealizované zakázky, k níž nedošlo z důvodu 
protiprávního jednání žalovaných vyúsťujícího v zásah do dobré žalobcovy pověsti, když 
toto jednání mělo spočívat v sepsání a publikaci hanlivého a nepravdivého článku „ODS 
Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“, v čehož důsledku smluvní partner žalobce 
(Společnost Divano Production) odstoupil od smlouvy o koncertu rumunských umělců a 
následně došlo i k ukončení dalších smluv s dodavateli žalobce. Odpovědnost žalovaných 
za škodu pak spočívá i v porušení jejich prevenční povinnosti ukládané mu zákonem. Za 
těchto okolností a vzhledem k obranným tvrzením žalovaných (vymezených v úvodu 
odůvodnění tohoto rozsudku), byla jádrem sporu otázka, zda žalovaní svým jednáním 
způsobili žalobci škodu či nikoliv, a v kladném případě pak v jaké výši.  

http://www.kauza3.cz/�


p o k r a č o v á n í     

 

4 

 
Základním předpokladem odpovědnosti za škodu je porušení právní povinnosti, tzv. 

protiprávní úkon. Tento je vykládán jako projev lidské vůle, který je v rozporu 
s objektivním právem. Občanský zákoník vychází z koncepce tzv. generálního deliktu, 
tedy že každé protiprávní jednání může být při splnění dalších předpokladů deliktem a 
může tedy vyvolat odpovědnost osoby, která tímto způsobem jednala, za škodu. Není 
rozlišováno, zda jde o porušení právní povinnosti vyplývající z právního předpisu nebo o 
porušení právní povinnosti vyplývající ze smlouvy. Obojí je postaveno na stejnou úroveň. 
Porušení povinnosti může spočívat buď v jednání aktivním nebo i v opomenutí, pokud zde 
existovala povinnost určitým způsobem jednat.  

 Důležité je zde zdůraznit, že porušením práva je i porušení ust. § 415 o.z. týkající se 
občanskoprávní prevence, která má vůči jiným právním předpisům subsidiární povahu. 
Neexistuje-li výslovná právní norma ukládající určité chování s ohledem na obecnou 
prevenční povinnost podle ust. § 415, protiprávní je každý úkon nebo činnost, při které se 
dotčená osoba nepočínala tak bedlivě, aby nedošlo ke škodě na zdraví, majetku, právech 
jiného, přírodě a životnímu prostředí. Nejedná se však o samostatnou podstatu 
odpovědnosti za škodu, pouze porušení prevenční povinnosti jako jeden z předpokladů 
obecné odpovědnosti za škodu. Soud považuje za nutné zdůraznit, že porušení právní 
povinnosti jako předpoklad občanskoprávní odpovědnosti se nepresumuje, ale musí být 
poškozeným jednoznačně prokázáno. Tedy musí být prokázáno, že došlo k určitému 
skutku, z něhož je dovozována odpovědnost žalovaného za protiprávní úkon. Posouzení, 
zda prokázaný skutek je protiprávním jednáním, je potom posouzením právním a záleží na 
soudu. Poškozený pouze prokazuje skutkové okolnosti, které po právní stránce  hodnotí 
vždy soud. Třeba je zde ovšem zdůraznit, že pokud právo určité jednání dovoluje, je 
protiprávnost vyloučena. Prokazování okolností vylučujících protiprávnost je pak naopak 
na osobě, která je za škůdce označována.  

  V daném případě má soud za prokázané, že skutkovým stavem, tedy protiprávnímu 
jednání, z něhož dovozuje strana žalující odpovědnost za škodu, je sepsání a publikace 
článku „ODS Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“. Žalovaná strana však s tímto 
nesouhlasí, namítá, že publikací tohoto článku toliko vykonávala své právo na svobodu 
slova a projevu. Podle ust. § 3 o.z. výkon práva a povinností vyplývající 
z občanskoprávních vztahů bez právního důvodu nesmí zasahovat do práv a oprávněných 
zájmů jiných a nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Jak dovodila právní praxe, 
konstantní judikatura, výkon subjektivních občanských práv, ať již se uskuteční formou 
právního úkonu či faktického chování, zásadně vylučuje na straně oprávněného subjektu 
protiprávnost neboli nedovolenost, a tím i případně uložení sankce. Tato zásada je 
považována za samozřejmou, proto není v občanském zákoníku výslovně zmiňována. 
Nicméně vždy platí, že každý, kdo má určitá subjektivní občanská práva, je zásadně 
oprávněn je sám vykonávat a jejich výkonem dosahovat uspokojení svých individuálních 
zájmů, potřeb a prevencí ve svém soukromém životě. Za tímto účelem se může domáhat 
ochrany svého subjektivního občanského práva u povolaného orgánu, tedy i u soudu. 
K tomu, aby výkon takovéhoto subjektivního práva nebyl v rozporu s právem,(tedy aby 
nebyl výše zmiňovaným protiprávním jednáním) musí být splněny náležité podmínky. 

1. právo musí v době výkonu existovat, 
2. výkon práva musí být uplatněn v rámci zákona a zároveň být přiměřený s ohledem 

na cíl, kterého má být dosaženo, 
3. výkon práva nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Kde je výkon práva při střetu 

s jiným právem, musí být v souladu s kolizními normami 
 



p o k r a č o v á n í     

 

5 

  V souzeném případě žalovaní v podstatě shodně tvrdí, jak již výše uvedeno, že 
konali své právo na svobodu slova, svobodu projevu a svobodu tisku. Je pravdou, že i 
výkon tohoto ústavou a listinou zaručeného práva je limitován, a to právě právy těch, do 
jejichž sféry zasahuje. V současné době lze v tomto  směru dozajista odkázat na bohatou 
judikaturu, a to nejenom českých soudů. V zásadě lze shrnout, že každý názor, stanovisko 
či kritika je vzhledem k významu svobody projevu dle čl. 17 odst. 1 Listiny základních 
práv a svobod jako jednoho z pilířů každé demokratické společnosti, zásadně přípustnou 
záležitostí (Nález II. US 357/96- S. n. u. US, Svazek č. 9, Nález č 156). V každém 
konkrétním případě je vždy nezbytné zkoumat intenzitu tvrzeného porušení základního 
práva na ochranu dobré pověsti, a to v kontextu se svobodou projevu a s právem na 
informace a se zřetelem na požadavek proporcionality uplatňování těchto práv a jejich 
ochrany. Samotné uveřejnění nepravdivého údaje, dotýkající se dobré pověsti právnické 
osoby, zakládá zpravidla neoprávněný zásah do této dobré pověsti, nicméně každé 
zveřejnění nepravdivého údaje nemusí automaticky znamenat takovýto zásah. Takovýto 
zásah je dán pouze tehdy, jestliže přesáhl určitou přípustnou intenzitu takovou měrou, 
kterou již v demokratické společnosti tolerovat nelze. Přitom je nutno respektovat zřejmá 
specifika periodického tisku, určeného pro informování nejširší veřejnosti, na rozdíl např. 
od publikací odborných, který v některých případech musí přistupovat k určitým 
zjednodušením a nelze bez dalšího tvrdit, že každé zjednodušení či zkreslení musí nutně 
vést k zásahu do dobré pověsti (Nález I. ÚS 156/99 – Soudní rozhledy č. 2/2000 - příloha, 
str. 13). Tisk, pokud přispívá k veřejné diskusi o záležitostech legitimního zájmu, by měl 
mít běžně právo spoléhat se na obsah oficiálních zpráv (v tomto případě získaných zejm. 
z veřejně přístupných registrů a usnesení Rady Městské části Praha 3 č. 212 ze dne 
4/4/2001 a stenozáznamu jednání Zastupitelstva Městské části Praha 3 ze dne 20/2/2003), 
neboť jinak by mohla být podkopána životně důležitá role „hlídacího psa“, kterou tisk 
sehrává (Evropský soud pro lidská práva - rozsudek ve věci Bladet Tromso a Stensaas 
proti Norsku ze dne 20.5.1999). I když tisk nemůže překračovat určité hranice, zejména s 
ohledem na ochranu pověsti a práv jiných, přísluší mu nicméně – při dodržování 
povinností a odpovědnosti – sdělovat informace a myšlenky o otázkách všeobecného 
zájmu. Novinářská svoboda také zahrnuje možnost použití určité míry přehánění či 
dokonce provokace (Evropský soud pro lidská práva - rozsudek ve věci Fressoz a Roire 
proti Francii ze dne 21. 1. 1999). Ns 32 odo 1159/2004. 
 
          Z uvedeného je ve vazbě a s přihlédnutím k obsahu předmětného sporného článku 
„ODS Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“, zřejmé, že všem výše uvedeným 
hlediskům odpovídá, resp. nijak z jejich rámce nevybočuje. Obsah sporné tiskoviny jasně 
dokládá, že je zaměřen na kritiku a na špatnou pověst Městské části Praha 3 a ODS Praha 3 
s ohledem na neprůhledné rozhodovací procesy a nekontrolované finanční toky, zejména 
ve spojení s grantovou politikou a ve všech těchto souvislostech vyzdvihuje s odkazem na 
konkrétní příklady realizaci dotací a projektů nepotřebných s odlišením od skutečně 
potřebných. To vše pak způsobem a za použití výrazových prostředků, které nikterak 
nepřesahují přípustnou intenzitu, tak jak ve výše uvedeném judikaturním smyslu je 
nastavena současnou demokratickou společností a jejím prostředím.  
 

Soud dále poukazuje na usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 30.dubna 2007, sp. 
zn. 30 Cdo 3263/2006, proti němuž byla podána ústavní stížnost, kterou Ústavní soud 
usnesením ze dne 8.11.2007 sp. zn. III.ÚS 2013/07, odmítl. V něm Nejvyšší soud 
vyslovuje zásadu, že pravdivá informace nezasahuje do práva na ochranu osobnosti, pokud 
tento údaj není podán tak, že zkresluje skutečnost, či není natolik intimní, že by odporoval 
právu na ochranu soukromí a lidské důstojnosti. Tento závěr učiněný Nejvyšším soudem 



p o k r a č o v á n í     

 

6 

ve vztahu k právu na ochranu osobnosti fyzické osoby lze analogicky vztáhnout i na 
ochranu dobré pověsti právnických osob. Pravdivá informace tedy nezasahuje do práva na 
ochranu dobré pověsti právnické osoby, ledaže by údaj byl podán takovou formou a 
v takových souvislostech, že zkresluje skutečnost či vyvolává dojem zkreslení skutečnosti, 
čímž působí difamačně (srovnej NS ČR 23 Cdo 2758/2010 z 30.11.2011). Jak dále plyne 
z judikatury Ústavního soudu (I ÚS 1586/09), dostávají se tzv. osobnostní základní práva 
(na lidskou důstojnost, osobní čest, dobrou pověst a jméno) zpravidla do konfliktu s 
právem na svobodný projev (čl. 17 odst. 1 Listiny). Ústavní soud v minulosti ve své 
judikatuře v rámci posouzení tohoto konfliktu postupně vymezoval hranice a rozsah 
ústavní ochrany poskytované právu na svobodný projev, když dovodil, že presumpcí 
ústavní konformity je chráněn toliko hodnotící úsudek, nikoli však tvrzení faktů, která v 
míře v níž sloužila za základ kritiky, musí naopak důkazně prokazovat kritik sám. 
Prokázání tvrzených faktů kritikem samotným platí jako evropský ústavní standard (např. 
rozhodnutí Sněmovny lordů ze dne 28. 10. 1999 ve věci Reynolds v. Times News Papers 
Limited nebo rozhodnutí německého Spolkového ústavního soudu (BVerfG) ze dne 3. 6. 
1980, 1 BvR 797/78 v případu Böll, který je potvrzován i judikaturou Evropského soudu 
pro lidská práva - viz např. rozhodnutí velkého senátu ze dne 17. 12. 2004 ve věci 
Pedersen a Badsgaard proti Dánsku a tam citovaná judikatura). Ústavní soud tak v nálezu 
sp. zn. I. ÚS 453/03 z 11. 11. 2005 (N 209/39 SbNU 215) odepřel ochranu sdělování 
vědomě nepravdivých informací, neboť „chce-li kdokoliv zveřejnit o jiné osobě informaci 
difamačního charakteru, nelze jeho počínání považovat za rozumné či legitimní, pokud 
neprokáže, že měl rozumné důvody pro spoléhání se na pravdivost difamační informace, 
kterou šířil, a dále pokud prokáže, že podnikl řádné dostupné kroky k ověření pravdivosti 
takové informace, a to v míře a intenzitě, v níž mu bylo ověření informace přístupné, a 
konečně, pokud sám neměl důvod nevěřit, že difamační informace je nepravdivá. 
Zveřejnění takové informace nelze považovat za rozumné i tehdy, pokud si šiřitel 
informace neověří její pravdivost dotazem u osoby, které se informace týká  a nezveřejní i 
její stanovisko, s výjimkou nemožnosti takového postupu anebo tam, kde to zjevně nebylo 
nutné.“ 30. S oporou ve stanovisku amicus curiae Benátské Komise ze dne 17. 3. 2004, 
CDLAD( 2004)011), Ústavní soud vytvořil desetibodový test pro zkoumání ústavní 
aprobovatelnosti a legitimity tvrzených faktů, které mají difamační potenciál: 1. Závažnost 
obvinění. Čím závažnější obvinění je, tím více byla veřejnost dezinformována a 
difamovaná osoba poškozena, pokud tvrzení není pravdivé. 2. Povaha informace a uvážení, 
do jaké míry je předmětný problém záležitostí veřejného zájmu. 3. Zdroj informace. 
Někteří šiřitelé informace nemají přímou znalost o události. Někteří mají vlastní důvody 
rozmělnit informaci anebo jsou placeni za své příběhy. 4. Vynaložené úsilí a konkrétní 
kroky k ověření pravdivosti informace. 5. Status informace. Obvinění již může být 
předmětem vyšetřování, které vyžaduje ohledy. 6. Naléhavost záležitosti. Zprávy jsou 
často komoditou podléhající rychlé zkáze. 7. Zda byl žádán komentář od stěžovatele 
(žalobce). Ten může mít informace, kterými jiní nedisponují nebo které nesdělili. Oslovení 
stěžovatele (žalobce) nemusí být vždy nutné. 8. Zda médii šířené sdělení obsahovalo 
podstatu události viděné očima stěžovatele (žalobce). 9. Tón sdělení šířeného médii. 
Původce mediálně šířené informace může iniciovat diskusi nebo vyšetřování. Nemusí 
prezentovat obvinění jako sdělování faktu. 10. Okolnosti zveřejnění včetně jeho 
načasování. 31. Jinými slovy, vybočí-li publikovaný názor z mezí v demokratické 
společnosti obecně uznávaných pravidel slušnosti, ztrácí charakter korektního úsudku 
(zprávy, komentáře) a jako takový se zpravidla ocitá již mimo meze ústavní ochrany. 
Legitimitu zveřejnění nelze dovodit a ústavní ochranu svobodou projevu nelze poskytnout 
informaci, pokud byla dominantně motivována touhou poškodit difamovanou osobu, 



p o k r a č o v á n í     

 

7 

pokud šiřitel sám informaci nevěřil anebo pokud ji poskytl bezohledně, aniž by se řádně 
staral o to, zda je či není pravdivá. 

 
Na nutnosti dbát těchto zásad nic nemění skutečnost, že jistá část tisku má sklon 

před fakty (ověřenými skutečnostmi) dávat přednost až „bombastické“ síle výrazů, jimiž 
„své názory“ tlumočí a prezentuje, neboť zasáhne-li do ústavně garantovaných práv 
jednotlivců nebo jiných ústavou či zákonem chráněných hodnot a zájmů, musí být 
připravena nést z takových jednání důsledky, byť má na nich založenou svou 
marketingovou strategii a dokonce i samotný účel své existence. Z toho důvodu je zcela 
nepřípustné, pokud se tyto subjekty při takovém způsobu jednání, téměř permanentně 
zasahujícím do osobnostních práv jednotlivců, dovolávají ochrany svobodou projevu 
(svobodou tisku), neboť zlému úmyslu nelze v žádném případě takovou ochranu 
poskytnout. I. ÚS 1586/09z 6/3/2012. 

 
Druhý žalovaný sepsal a první žalovaný publikoval a zveřejnil sporný článek „ODS 

Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“ a v řízení bylo prokázáno, že tento článek 
vychází jednak z článku pana Jiřího Leschtiny komentátora Hospodářských novin, 
publikovaného v roce 2004 (viz článek „Žižkov platí svému zastupiteli“ s podtitulem: 
„Žižkovská radnice odpouští soukromému podnikateli milionové dluhy. Zároveň mu 
poskytuje nové a nové částky“). Uvedený článek k důkazu čtený (viz č.l. 233 spisu) 
pojednává o neúměrně vysokých částkách nájemného za pronájem prostor v Paláci 
Akropolis  Junior klubu, financovanému Městskou částí Praha 3, resp. o rozdílu mezi 
částkou, za kterou jsou prostory Paláce Akropolis pronajímány jiným subjektům a vyšší 
částkou, za kterou jsou pronajímány Městskou částí dotovanému subjektu. Předmětná 
sporná tiskovina dále vychází z Usnesení Rady Městské části Praha 3, čís. 212 ze dne 
4.4.2001 (čteno k důkazům – viz č.l. 249 spisu), o navýšení finančních prostředků pro 
Junior klub na Chmelnici za rok 2001 na částku 3,900.000,- Kč k podpoře kontinuity 
kulturního provozu v Paláci Akropolis, a dále čerpá i ze stenozáznamu jednání 
Zastupitelstva Městské části Praha 3 ze dne 20.2.2003 (důkaz proveden na č.l. 250 spisu), 
obsahující projevy zastupitelů Ivo Zemana a Tomáše Mikesky, týkající se skutečnosti, že 
společnost majetkově propojená se žalobcem pronajímá prostory Paláce Akropolis třetím 
subjektům za cenu nižší (20.000,- Kč/sál), než subjektu dotovanému Městskou částí Praha 
3 (Junior klubu), kde byla cena 34.000,- Kč/sál, když právě v rámci oddlužení Paláce 
Akropolis za účasti Městské části Praha 3 byla smluvně sjednána cena 13.243,- Kč/sál 
s možností navýšení pouze o inflaci.  

 
Společným jmenovatelem všech výše uváděných tiskovin je to, že pojednávají o 

věcech veřejného zájmu, konkrétně o způsobu nakládání s veřejnými prostředky Městskou 
částí Praha 3, kriticky se staví k rozhodování o těchto věcech orgány městské části a 
vypovídají o jednání některých zastupitelů v konfliktu zájmů. Předmětný sporný článek 
(„ODS Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“),  pak z těchto tiskovin – jak již 
uváděno – rovněž vychází, se z hlediska jeho názorového obsahu a ve spojení s obsahem 
výše uváděných tiskovin, jakož i s přehledem grantů na rok 2007 (viz důkaz č.l. 29 spisu) a 
grantů na rok 2008 (viz důkaz na č.l. 66 spisu), když jde o dostupné listiny veřejně 
přístupné na internetu a žalobce v průběhu řízení rovněž jejich obsahovou správnost a 
pravdivost potvrdil, zakládá na pravdivých údajích, které jeho pisatel následně komentuje 
a volně hodnotí, přičemž publikovaný názor nikterak nevybočuje z mezí v demokratické 
společnosti obecně uznávaných pravidel slušnosti, neztrácí charakter konkrétního úsudku 
(zprávy, komentáře) a jako takový se neocitá mimo meze ústavní ochrany (nález III. ÚS 
359/98, Sb. n.ú. ÚS, svazek č. 8, nález č. 95). Soud za této situace dospěl k závěru, že oba 



p o k r a č o v á n í     

 

8 

žalovaní vykonávali své právo na svobodu slova a projevu v rámci zákonných mezí a ani 
jeden z nich nemůže být činěn odpovědným za případně vzniklou škodu; na straně 
žalovaných zcela absentuje protiprávní jednání, na jehož základě by měli za vzniklou 
škodu odpovídat. Hovořit pak nelze ani o porušení, resp. nesplnění prevenční povinnosti, 
neboť jednak byl článek i s přihlédnutím k internetové verzi publikován pouze na 
regionální úrovni a údaje v něm uváděné se zakládaly – jak již výše vysvětleno – na 
pravdivých skutečnostech, přičemž i kdyby tomu tak nebylo, pak nelze přehlédnout, že 
informace, které měly údajně žalobce natolik poškodit na jeho dobrém jménu a pověsti, 
byly – jak v řízení bezpečně prokázáno – dávno, a to řadu let veřejnosti dostupné, a to 
veřejnosti daleko širší vzhledem k publicitě Hospodářských novin i jejich jmenovaného 
redaktora Jiřího Leschtiny; nelze tedy přehlédnout, že byly nepochybně dostupné i v době, 
kdy žalobce uzavřel smlouvu se Společnost Divano Production (dne 10.12.2008). I tyto 
okolnosti vylučují závěr o tom, že by žalovaní mohli porušit nějakou prevenční povinnost, 
potažmo vylučují i závěr o tom, že by vyvolaly vznik tvrzené škody. Lze tedy stručně 
shrnout, že druhý žalovaný ve sporné tiskovině uvedl pravdivé informace dostupné široké 
veřejnosti dávno před její publikací, a pokud je doplnil svým volným komentářem a 
hodnocením, vyjádřil svůj hodnotící úsudek formou zcela přiměřenou regionální tiskovině 
i obsahu sdělovaných informací. Sporný článek není pomluvou, nýbrž mimo jiné i 
vyjádřením pochybností, resp. upozorněním na eventualitu nesprávné hospodářské 
politiky. Žalovaní tedy svým jednáním nejen neporušili prevenční povinnost danou ust. § 
415 obč. zák., ale ani jakoukoliv jinou povinnost a nedopustili se tedy jednání, které by 
mohlo zakládat jejich odpovědnost za vznik tvrzené škody v majetkové sféře žalobce.  

 
Za situace, kdy soud dospěl k závěru, že nebyly naplněny základní předpoklady pro 

úspěšné uplatnění práva na náhradu škody (viz vysvětleno výše), nezabýval se již soud 
dále podrobným zkoumáním otázky škody a příčinné souvislosti mezi jednáním 
žalovaných a vzniklou škodou. V posléze uvedené souvislosti však dlužno dodat 
následující: 

¨ 
K jedné ze sporných otázek souzeného případu, tj. zda existovala příčinná 

souvislost mezi porušením právní povinnosti a vzniklou škodou, účastníci a zejména 
žalobce navrhovali provedení důkazu výslechem svědka pana Stéphana Vande Wyerea, 
jednajícího za Společnost Divano Production (obchodní partner žalobce ze Smlouvy ze 
dne 10.12.2008 o koncertu rumunských umělců), který by měl objasnit otázku, zda 
obchodní partner žalobce (Společnost Divano Production) odstoupil od uváděné smlouvy 
právě z obsahového důvodu vyjádřeného v předmětném sporném článku ze dne 23.4.2008 
(„ODS Praha 3 radí – jak vyrabovat veřejný rozpočet“). Podepsaný soud pro účely 
vyhovění tomuto důkaznímu návrhu prováděl v průběhu řízení prostřednictvím 
ustanoveného tlumočníka Mgr. Jakuba Oniska dožádání u dožádaného soudu prvního 
stupně v Bruselu (dále cizozemský soud), tedy soudu příslušnému místně k bydlišti 
navrhovaného svědka  Stéphane Vande Wyer. Z úředního záznamu o provedení úkonu 
soudu prvního stupně v Bruselu, sp. zn. 12/65/F (viz č.l. 145 spisu) vyplývá, že uvedený 
svědek se nedostavil, i když byl řádně předvolán. Bude tedy předvolán znovu v úterý 
15.ledna 2013 v 9,00 hod. s tím, že dožádající soud a právní zástupci stran o tom budou 
informováni. Soudní jednání bylo odročeno do úterý 15.ledna 2013 v 9,00 hod. Ze sdělení 
soudu v Bruselu ze dne 18.června 2013 (viz č.l. 212 spisu) dále vyplývá, že dožádaný úkon 
byl skončen dle protokolu ze dne 15.ledna 2013 s tím, že svědek, který měl být vyslechnut, 
se nedostavil ve stanovený den k soudu, navzdory dvakrát opakovanému předvolání. 
Z protokolu ze dne 15.ledna 2013 (viz č.l. 215 spisu) vyplývá, že se nikdo nedostavil na 
soudní jednání u cizozemského soudu.  



p o k r a č o v á n í     

 

9 

 
Z uvedeného je zřejmé, že dožádaný úkon nebyl cizozemským soudem proveden 

z objektivních příčin, přičemž podepsaný soud (Obvodní soud pro Prahu 3) pak nemůže 
postup dožádaného cizozemského soudu ovlivnit. Navrhovaný důkaz se tedy nezdařilo 
provést (důkaz k posouzení případné škody ve vztahu k její příčině) a nezbývá tedy než 
uzavřít, že žalobce se v uvedené souvislosti ocitá z vysvětlených důvodů v důkazní nouzi.  

 
K závěru o případném odstoupení od smlouvy obchodního partnera žalobce 

Společnosti Divano Production, pak nelze dospět ani na základě dopisu této společnosti ze 
dne 5.1.2009 ve věci odstoupení od smlouvy, jímž soud provedl v řízení důkaz. Je tomu 
tak proto, že údaje uváděné v této listině se v řízení žalobci nezdařilo verifikovat právě 
svědeckou výpovědí osoby jednající jménem této společnosti, tj. Stéphane Vande Wyer 
(navrhovaný svědek). Je nadto velmi nepravděpodobné, že by se uváděný svědek bez 
dalšího seznámil se sporným článkem, který byl uveřejněn pouze v rámci internetového 
portálu a bez dalšího právě kuli jeho obsahu odstoupil od předmětné smlouvy, nejsou-li 
důvody odstoupení v uváděné listině ze dne 5.ledna 2009 specifikovány právě ve vztahu 
k předmětnému spornému článku a výslech navrhovaného svědka k této otázce se provést 
nezdařilo. Důvody odstoupení tedy zřejmé nejsou, potažmo žalobce neprokazuje nijak 
příčinnou souvislost mezi případným porušením právní povinnosti žalovaných a vzniklou 
škodou. I kdyby však bylo lze dospět k závěru o odstoupení od smlouvy obchodního 
partnera žalobce, nemohla by tato okolnost pro žalobce v projednávaném případě 
zaznamenat žádný pozitivní přísun, neboť by ničeho nemohla změnit na prvotním závěru 
soudu o nedůvodnosti žaloby z důvodu, že se žalovaní v daném případě nedopustili 
žádného protiprávního jednání a neporušili žádnou právní povinnost.   

 
Nad rámec výše uváděného pak soud dodává i to, že i kdyby žalovaní škodu 

způsobili, musel by soud v souladu s dosud nepřekonaným rozhodnutím publikovaným ve 
Sbírce rozhodnutí pod R 22/79 z úřední povinnosti zkoumat spoluzavinění poškozené 
osoby. V uvedené souvislosti pak má soud za to, že to byla i sama žalující strana, která 
případný vznik škody způsobila, když za situace, že by případně bylo prokázáno, že její 
obchodní partner odstoupil od smlouvy právě z důvodu seznámení se z obsahem 
předmětného sporného článku, pak šlo o riziko samotného žalobce, který měl a mohl 
využít svého práva domáhat se plnění ze smlouvy. Žalobce tedy nevyužil všech zákonných 
možností domoci se po svém smluvním partnerovi sjednaného plnění, ačkoliv tak učinit 
mohl a v rámci své prevenční povinnosti předcházet škodám i měl.  

 
Z ostatních v řízení provedených důkazů soud nezjistil žádné podstatné skutečnosti 

pro posouzení věci a od provedení dalších účastníky navržených důkazů soud upustil, 
neboť je nepovažoval rovněž v projednávané věci za právně významné. Zcela závěrem 
soud dodává, že pro své závěry judikatorně vycházel i z rozsudku Obvodního soudu pro 
Prahu 3 ze dne 23.4.2012, čj. 12C 262/2010 – 129 ve spojení s rozsudkem Městského 
soudu v Praze ze dne 21.1.2013, čj. 53 Co 398/2012 – 156, když v těchto řízeních uvedené 
soudy se zabývaly obdobnou problematikou a řešily otázku protiprávnosti (jako jednoho 
z předpokladů odpovědnosti za škodu) článku „Svět podle Hurdy“ autora Michala 
Konvičky, kde shledaly, že obsah článku se zakládá na pravdivých podkladech a opírá se o 
konkrétní skutečnosti vplývající jak z usnesení Rady a zastupitelstva Městské části Praha 
3, tak informací podávaných ve velkém množství článků publikovaných v celostátních i 
celopražských denících (Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES, Večerník Praha).  

 
Ze všech výše uváděných důvodů soud žalobu jako nedůvodnou, zamítl.  



p o k r a č o v á n í     

 

10 

 
Vzhledem k úspěchu obou žalovaných ve sporu, byla jim přiznána náhrada za 

zastoupení advokátem (§ 142 odst. 1 o.s.ř.). Náklady v případě prvního žalovaného 
spočívají podle vyhl. č. 177/1996 Sb. v platném znění v odměně ve výši 15.960,- Kč, k níž 
je nutno připojit náhradu hotových výdajů za 6 úkonů právní služby (§ 13 odst. 3 uvedené 
vyhl.) a DPH ve výši 21%, celkem tak jde o částku 21.489,60 Kč. V případě druhého 
žalovaného jde o odměnu advokáta při šesti úkonech právní služby rovněž ve výši 15.960,- 
Kč a dále připočtení šesti náhrad hotových výdajů po 300,- Kč (§ 11 písm. a), c), d), g),  § 
7 a  § 13 odst. 3 vyhl. č. 177/1996 Sb.). Celkem tak jde o částku 17.760,- Kč (zástupce 
druhého žalovaného není plátcem DPH). 

 
Žabce je dále povinen zaplatit České republice na účet Obvodního soudu pro Prahu 

3 náklady řízení ve výši 8.883,- Kč (§ 138 o.s.ř.), které představují souhrn odměny 
tlumočníka Jakuba Oniska, která mu byla v průběhu řízení podepsaným soudem 
pravomocně přiznána dílčími usneseními.  

 
P o u č e n í :     Proti tomuto rozsudku lze podat odvolání do 15ti dnů ode dne 

doručení jeho písemného vyhotovení, k Městskému soudu v Praze, prostřednictvím 
Obvodního soudu pro Prahu 3.  

 
                               Nebude-li povinnost uložená splněna dobrovolně, lze podat 

návrh na výkon rozhodnutí.  
 

 
V Praze dne  31.1.2014 
 
                                                                             JUDr. Pavel Mihola v.r. 
                                                                             předseda senátu 
 
 
Za správnost vyhotovení: 
Sochorová Květa 
 
 


	ROZSUDEK
	JMÉNEM  REPUBLIKY


		2014-04-28T15:33:49+0200
	Květa Sochorová




