Pozor, nebezpečný přechod!

NázoryPozor, nebezpečný přechod!

V devadesátých letech koloval žárovkový vtip: Kolik je potřeba zaměstnanců Microsoftu na zašroubování žárovky? Žádný. Microsoft změní definici světla. Podobnou logiku uplatňuje magistrátní Odbor dopravních agend, který spolu s Policií ČR navrhuje zrušit nebezpečný přechod přes ulici Jana Želivského u hospody U Kozla. Řešení nepostrádá administrativní eleganci. Je to přechod, na kterém dochází ke střetům aut s chodci. Přechod (chodci) se tedy odstraní a problém se vyřeší.

Nahlédneme-li do statistiky, zjistíme, že mezi nejnehodovější místa v Praze patří kromě zmíněného přechodu ještě ten, kde Želivského křižuje Jeseniova. Nebezpečí tedy nespočívá jen v tomto jednom přechodu samotném. A i když se jeho zrušením problém papírově vyřeší, v reálném světě nám tu zůstane dlouhá rovná dvouproudá silnice, na které se řidiči chovají způsobem pěším spoluobčanům nebezpečným.

Že uplatněný policejně-inženýrský myšlenkový postup není neprůstřelný si navrhovatelé patrně uvědomují a proto apelují na radnici, aby by při rušení přechodu zaujala součinný postoj, neboť lze očekávat odpor veřejnosti. Důvod odporu není specifikován. Je možné, že to je proto, že zrušením přechodu se ve skutečnosti nic nezlepší, ba naopak? Rušením přechodů se stávají ulice snadněji průjezdné, což vede k zatraktivnění tahu, který pak ve výsledku nasává více dopravy, auta zde jezdí rychleji a chodci se při přebíhání ocitají v ještě větším nebezpečí. Při přecházení od Kozla k Žabce nelze čekat, že to někdo vezme přes víc než 100m vzdálený přechod a vyhláška ho k tomu ani nenutí. 

V pondělí 10. srpna bude návrh na zrušení projednávat radniční Komise pro dopravu. Občané se tak mohou přijít přesvědčit, jak moc vážně to zástupci koalice myslí se zklidněním dopravy, které si vetkli do koaliční smlouvy. Předpokládejme, že radnice upřednostní zájem veřejnosti před jejím odporem. Bude to ale nulové vítězství, protože nic neřešící, nezlepšující. Pokud by však nezůstalo u statu quo a světlo světa spatřily nějaké návrhy - neřku-li realizace - zklidnění dopravy na Želivského, mohla by škrtací iniciativa posloužit jako užitečné nakopnutí koalice, která toho v této oblasti věru mnoho nepředvedla a to přesto, že na návrh Ondřeje Ruta (SZ) vznikla studie zklidnění Želivského, kterou má rada k dispozici.

Pravděpodobnější ale je, že radnice bude hrát mrtvého brouka a kalkulovat s tím, že vedle Nákladového nádraží postaví Discovery Group 40 000 m2 obchodní plochy, 30 000 m2 bytové plochy, 20 000 m2 kancelářské plochy a nastalý dopravní kolaps dá každému zapomenout na to, že se kdysi přemýšlelo např. o zúžení Želivského na jeden pruh.

Buďme ale optimisté a věřme že radnice ve věci zrušení nebezpečného přechodu udělá to nejlepší, co zřejmě umí - nic. Pro jistotu, ale můžete poslat svůj názor na rušení přechodů pro chodce gesčně příslušné radní Vítkovské (vitkovska.lucie@praha3.cz).


 

reklama