Čekání na omluvu (aktualizováno)

Čekání na omluvu (aktualizováno)

19. listopadu zemřela pod koly nákladního vozu na křižovatce ulic Rokycanova a Prokopova osmiletá Anežka vracející se ze školy v Lupáčově ulici. Nijak jí nepomohlo, že přecházela na přechodu a počkala si na zelenou. A reakce představitelů radnice? Nezmohli se zatím ani na omluvu, ačkoliv přinejmenším odvozenou odpovědnost za nehodu lidé z radnice mají.

K tragédii na Žižkově je možno dodat, že lví podíl na ní mělo špatné vyznačení náhradních tras pro chodce okolo stavby podzemních garáží v Lupáčově ulici. Investorem stavby s rozpočtem přibližně 100 milionů je městská část  P3. Odbor dopravy MČ souhlasil se záborem chodníku, ale již nekontroloval, zda stavbaři umístili správně dopravní značky a vyznačili náhradní přechody. Ke kontrole a nápravě situace na místě došlo až po nehodě. Dodatečně byly instalovány i další dvě výstražná bílá světla.

Dnes je situace na místě pro chodce stejně špatná. Auta se zeminou již nevyjíždějí, ohrada je sice o metr odsunuta a pro chodce je zde místo, ale dopravní značení chodce paradoxně vyzývá, aby uvolněný bezpečný průchod nepoužívali. Chodci, tedy děti jdoucí do a ze školy, jsou nadále posíláni na obchůzku po jiný přechodech. Shodou okolností se na dvou z nich již týden vrší metrová vrstva sněhu.

prokopova bez znacky

Na Rokycanově ulici opět chybý předepsaná značka "Chodník uzavřen".

alternativní trasa

Bezpečná cesta v ochranném koridoru podél ohrady je naopak touto značkou opatřena?!?!

alternativni trasa

Bezpečná cesta v ochranném koridoru podél ohrady je naopak touto značkou opatřena?!?!

nahradni trasa zasypana snehem

Oficiální náhradní trasa pro děti je vedena přes přechody zasypané sněhem ještě týden po sněžení.

snih na prechodu

Takže snaha o nápravu kritické situace na místě je ze strany MČ polovičatá a avidentně bez kontroly. To vše za rohem od radnice. Představitelé MČ P3 neuznali za vhodné ani to, aby se s rodiči děvčátka spojili a předali jim alespoň formální omluvu či vyjádřili lítost a spoluúčast.

Rodiče Aničky jsou američané, ale do české společnosti se plně integrovali. Dali své dceři české jméno a Anička chodila do české základní školy. O to více je mrzí přístup představitelů vedení města. V kontrastu s tím zahraniční přátelé rodičů Anežky pořádají sbírku na zabezpečení přechodů v Praze.
O nápravu situace na přechodech v Praze se snaží o.s. Pražské matky. Toto sdružení zařadilo nyní tragédií poznamenaný přechod do svého projektu Bezpečné cesty do škol. Bohužel magistrát zkrátil rozpočet pro BESIP  ze kterého jsou úpravy přechodů placeny na tento rok a proto by bylo výce než vhodné, kdyby  se MČ připojila a na projekt přispěla.

A reakce Policie na tuto nehodu? Hned 26. listopadu uspořádala masivní akci proti ... no přece proti chodcům?!?!? „Zaměříme se hlavně na lidi přebíhající ulice mimo vyznačený přechod,“ slibovala mluvčí Andrea Zoulová. A tak se i stalo. A výsledek? Nárazové kontroly se již od dob Standy Grosse ukazují jako nesmyslné. Ve stejný den, kdy policisté honili chodce se stalo několik dalších nehod. V hlavní roli nebezpečné silniční tahy a špatně zabezpečené přechody. A také, což kupodivu nikoho nenapadlo, bezohlední a často opilí řidiči.

Nejprve se nákladní vůz střetl s devatenáctiletou studentkou ve frekventované Švehlově ulici. Další nehody se staly - ať už na přechodu či mimo něj - ještě v Zahradním městě, Českomoravské, Koněvově, Sulické a Rooseveltově ulici. Černý den zpečetil tragický střet ženy s tramvají na Letenském náměstí. Pražští policisté po sérii nehod museli přepisovat čerstvě vydanou statistiku.

Jak uvádí Český deník je náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema vděčný za to, že jeho strážníkům zákonodárci ponechali možnost úsekového měření rychlosti. Touto prevencí prý dokážou zamezit daleko horší bilanci. I ve sporném období mezi prvním lednem a dvacátým dubnem loňského roku, kdy naprostá většina obecních policií přestala rychlost měřit, pražští strážníci pokračovali. „Zůstali jsme na nejrizikovějších místech. Navíc naši lidé stále kontrolovali přechody u škol. V obcích, kde se měřit přestalo, za tu dobu prokazatelně vzrostl počet zraněných chodců,“ uvedl Klema.
 
Součet: v roce 2009 zemřelo v Praze třináct chodců mezi nimi i děti. Další utrpěli zranění s trvalými následky.

 


Související články

Dívka (9 let) zemřela pod koly náklaďáku

Záchranáři se ji snažili zachránit padesát minut. Neúspěšně. Na křižovatce ulic Prokopova a Rokycanova ji srazil nákladní automobil. Ani okamžitá pomoc záchranářů ji zpět k životu nepřivedla. Město nechalo odbrousit 78 přechodů jako příspěvek k větší plynulosti provozu. Výsledek je tady. Od ledna v Praze zahynulo už dvanáct chodců.pokračování
reklama