Opoziční zastupitelé Prahy 3 vybízejí ministra kultury, aby vyhlásil Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou

Opoziční zastupitelé Prahy 3 vybízejí ministra kultury, aby vyhlásil Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou

Nyní se rozhoduje o budoucí tváři Prahy 3. Bude místo nákladového nádraží nové developerské rejdiště a zahltí nás tisíce dalších aut? Všichni opoziční zastupitelé jsou proti. Přinášíme jejich prohlášení.

Šestnáct opozičních zastupitelů Prahy 3 za Žižkov [nejen] sobě – koalici SZ, KDU-ČSL a nezávislých kandidátů, ČSSD a KSČM poslalo tento týden ministru kultury Jiřímu Besserovi (TOP 09) dopis, v němž jej žádají, aby neustupoval tlaku developerů a potvrdil rozhodnutí Ministerstva kultury ČR z 3.12.2010, kterým bylo Nákladové nádraží Žižkov vyhlášeno nemovitou kulturní památkou. Rozhodnutí však zatím není pravomocné, jelikož se proti němu odvolala společnost Žižkov Station Development, a.s. - společný podnik Českých drah (vlastníka dotyčných budov a pozemků) a společnosti Sekyra Group, která plánuje území odkoupit a vystavět zde novou městskou čtvrť s výškovými budovami. O tom, zda bude žižkovské nádraží vyhlášeno kulturní památkou, rozhodne v nejbližší době sám ministr kultury na základě stanoviska rozkladové komise, kterou již za tímto účelem jmenoval.

Zastupitelé se v dopise distancují od stanoviska Rady MČ Praha 3, ve kterém odmítá vyhlášení památkové ochrany, a upozorňují na bezpředmětnost některých argumentů vedení městské části (TOP09 a ODS), vlastníka i developera proti samotnému zachování souboru budov bývalého nádraží. Tyto argumenty se týkají především potenciálního využití budov a územního rozvoje Prahy z hlediska řešení dopravní situace.

„Může zde vzniknout nové centrum moderní kultury, které bude díky své specifické a unikátní architektuře atraktivní pro místní i zahraniční návštěvníky. Dle existujících průzkumů terénu je možné v okolí vybudovat rozsáhlý park s vodními plochami i střídmou bytovou zástavbu, respektující výšku původní okolní výstavby. Alternativou podle nás zůstává i modernizace areálu pro obnovení jeho původní funkce v přiměřeném rozsahu,“ uvádějí v dopise opoziční zastupitelé.

Proti tvrzení, že budovy nádraží je třeba zbořit, aby mohla být zajištěna dopravní obslužnost, zastupitelé namítají: „Kapacita budoucí komunikace závisí především na hustotě budoucí zástavby v lokalitě nákladového nádraží. Jako zastupitelé Prahy 3 nesouhlasíme s výstavbou velkokapacitní silnice, která by znamenala zvýšené zatížení obyvatel Prahy 3 hlukem a prachem a domníváme se, že existují jiná vhodnější a šetrnější řešení, která zároveň respektují zachování budov nádraží.“

Příloha: Otevřený dopis zastupitelů Prahy 3 ministru kultury Jiřímu Besserovi


Související články

Praha 3: Tady je developerovo

Žižkov prošel za dvacet let od převratu dramatickou proměnou, životní úroveň se citelně zvýšila (alespoň u těch, kteří mají to štěstí bydlet ve svém). Je to vidět na každém kroku, v pozitivním i negativním slova smyslu. Opravené domy, dostatek obchodů, hospod, klubů, divadel a kultury. Na druhé straně ulice zahlcené auty, veřejný prostor zaplavený reklamou a ...pokračování

Na Nákladové nádraží Žižkov zavítal poslední osobní vlak

Klub železničních cestovatelů uspořádal pro veřejnost v úterý 21. září ve spolupráci se společností Ropid unikátní akci – cestu historickou osobní motorovou soupravou na Nákladové nádraží Žižkov. pokračování

Budova chátrajícího nádraží na Žižkově bude možná kulturní památkou - radnice Prahy 3 však nesouhlasí

Ministerstvo kultury prohlásilo část Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 za kulturní památku. České dráhy, které pozemky na nádraží vlastní, se proti rozhodnutí odvolaly. Nesouhlasí s ním ani třetí městská část, které by nová situace zkomplikovala plánované protažení Olšanské ulice směrem ven z Prahy. - UVNITŘ ČLÁNKU TEXT Z MINISTERSTVA KULTURYpokračování
reklama