Nezaslepený pohled na dopravní politiku

NázoryNezaslepený pohled na dopravní politiku

Se vstupem Zelených do vedení radnice v roce 2018 se začíná pomalu měnit i neúnosný přístup městské části k dopravě na jejím území. V zájmu radního pro dopravu už není jen a pouze plynulost automobilového provozu, ale pozornost směřuje i na ostatní způsoby dopravy.

Na Praze 3 se proto objevují nové autobusové linky, nové cyklostojany a sdílená elektrická kola. Chystají se projekty křižovatek bezpečnějších zejména pro chodce, připravují se nové přechody a zachraňují ty stávající, jako je například přechod u Kozla. Bezpečnost a pohodlí chodců je obecně důležitým tématem nové dopravní politiky.

Za tento přístup kritizuje Zelené v listopadových radničních novinách zastupitel Mojmír Mikuláš (Koalice pro Prahu 3, Trikolóra). Ten se obul do dvou opatření, která budou projednávána na dopravní komisi v pondělí 2.12. od 17:00 na radnici. Jedná se o omezení rychlosti na 30km/h v některých rezidenčních oblastech (tedy ne na hlavních třídách) a o tři cykloobousměrky v ulicích, které leží na páteřní městské cyklotrase. V jednosměrných ulicích Chlumova, Chelčického a Lupáčova by tak mohli  cyklisté jezdit v obou směrech. V diskuzi na toto téma na facebooku mě pak pan Mikuláš na základě mé politické příslušnosti obvinil z ideové zaslepenosti.

Zelení opravdu vidí svět jinak než zástupci Trikolóry nebo ODS. Na tom není nic zvláštního, různí lidé žijí své životy různými způsoby a jejich zkušenosti se pak promítají do jejich vidění světa. V posledních pěti letech jsem se po Praze 3 dopravoval snad všemi možnými způsoby. Tři roky jsem vlastnil auto, takže znám Žizkov z pohledu řidiče i parkujícího. Byl jsem tehdy v situaci, ve které jsem se bez auta nemohl obejít a vím tedy, že lidé se v takové situaci mohou skutečně nacházet. V současné době párkrát do roka použiji auto sdílené. Jezdím na kole jak po cyklostezkách, tak po silnicích, vedlejších i hlavních. Na kole jezdím sám, ale i s dítětem v sedačce, většinou na vlastním, někdy na sdíleném elektrickém. Používám veškerou MHD, autobusy, tramvaje a metro, v nočních hodinách dojde někdy i na taxi. Jako člověk, který je třetím rokem na rodičovské dovolené, ale chodím převážně pěšky. S kočárkem, nebo s kočárkem a druhým dítětem, které v podstatě neustále, kvůli hustému provozu, držím za ruku. 

Můj pohled na dopravní  politiku vychází z těchto, troufám si říci rozmanitých, zkušeností. V neposlední řadě se do mého vidění světa promítají i desítky měsíců prožitých v různých západoevropských městech. Pokud poznáte města, která mají právě taková opatření zavedená a proto je v nich pobyt na ulici mnohem příjemnější než v Praze, tak si holt přejete, aby to podobně vypadalo i u vás doma. Je pro mě podstatná bezpečnost chodců, protože se často v situaci chodce nacházím. Omezení rychlosti v rezidenčních oblastech je naprostým základem. Vím, že kolo je ve městě nejrychlejší dopravní prostředek, který navíc nezatěžuje životní prostředí, proto si přeji, aby cyklodoprava měla alespoň tolik prostoru jako ta automobilová. Cykloobousměrky, nové cyklopruhy, piktogramy nebo také stojany, to jsou právě ta opatření, která cyklistům výrazně pomohou, nikoho neomezí a zvýší bezpečnost všech účastníků provozu.

Nařčení z ideové zaslepenosti musím tudíž odmítnout. Ani já, ani pan Mikuláš nejsme zaslepení. Jen každý koukáme na svět, a tudíž i dopravu na Praze 3, z jiného úhlu. V roce 2019 se naštěstí nemusíme pro rozdílné názory mlátit klackem po hlavě, ale můžeme o nich diskutovat. Třeba takto na internetu nebo právě na dopravní komisi. A protože my Zelení považujeme demokratickou diskusi, včetně kritiky jak ze strany opozice tak ze strany občanů, za důležitou, prosadili jsme, že jednání komisí je veřejné a pan Mikuláš na něj tak může zvát veřejnost. Dokážeme svůj pohled podkládat argumenty, statistikami, odbornými podklady i našimi životními příběhy. Přijďte se přesvědčit.

reklama