Garáže jsou zbytečné, dokazují experti

NázoryGaráže jsou zbytečné, dokazují experti

Se svou argumentací proti stavbě hromadných garáží si někdy začínám připadat jako přeskakující deska. Jako hlavní argumenty uvádím vždy především přílišnou finanční nákladnost (výstavba jednoho místa přijde asi na milion korun), bezhlavost radnice v umisťování některých záměrů a ve světle pozitivních výsledků placeného parkování i zbytečnost těchto záměrů.

Nesouhlas s výstavbou podzemních garáží není pro Stranu zelených nové téma. Intenzivně jsme o něm diskutovali již před komunálními volbami a zakotvili jsme ho i do našeho volebního programu. Po volbách jsme proto neváhali podpořit místní občanská sdružení, která proti těm nejhroznějším záměrům začala protestovat. Jednalo se o Škroupovo náměstí a zahradu ZŠ Jarov.

Někteří představitelé radnice občanská sdružení napadají, že jim jde pouze o to, co mají pod okny, brání vyřešení situace s nedostatkem parkovacích míst a sledují logiku NIMBY (Not In My Back Yard = ne na mém dvorku). Zní to logicky, lidé mají přirozenou tendenci stavět se proti záměrům, které bývají celospolečensky žádoucí, ale v sousedství prostě otravují.  V tomto případě jsou však obvinění lichá – pokud lidé potřebují zaparkovat, tak právě nejlépe u sebe pod okny.

S pocitem jistého zadostiučinění jsem proto přivítal novou studii společnosti M.O.Z. consult (pdf 5MB), která jasně prokazuje pozitivní efekt placeného parkování a podzemní garáže na Škroupově náměstí nedoporučuje k realizaci.

Studie se zaměřila na území v okolí dvou míst, kde žižkovská radnice chystá vystavět hromadné podzemní garáže – na nám. Jiřího z Poděbrad a na Škroupově náměstí.  Srovnává parkovací situaci před a po zavedení zón placeného stání a ukazuje, že se ve sledovaném území dramaticky snížila obsazenost místních komunikací (v noci o 20 % a ve dne 35 %). Tím zároveň padl i hlavní motiv pro využívání podzemních garáží - místní už zde pohodlně zaparkují.

Studie navíc konstatuje, že cena za parkovné v podzemních garážích by pro většinu klientely byla nepřijatelná. (Studie proveditelnosti od M.O.Z. consult z roku 2005 kalkulovala s cenou 3 500,- za měsíc.) Předpokládá se navíc, že movitější klientela své parkovací nároky již vyřešila v rámci parkování ve vnitroblocích.


Verva s jakou radnice záměr podzemních garáží na Škroupově náměstí prosazuje mě od počátku zarážela. Stejně tak i některé nečestné praktiky – radnice například nechala Škroupovo náměstí a okolní komunikace překlasifikovat z komunikací III. třídy na třídu II., protože pro tu platí vyšší zdravotní hlukové limity. Chtěla tak zvýšit naděje na průchodnost projektu v rámci posuzování vlivu na životní prostředí (tzv. EIA) a řízení podle stavebního zákona . Hlukové limity jsou totiž na Škroupově náměstí překračovány již nyní, stavba garáží by situaci ještě zhoršila.

Jedním z doporučení studie je i rušení parkovacích míst na povrchu současně se stavbou garáží – studie navrhuje zrušit dokonce 500 míst, tedy téměř stejný počet, jaký by měl vzniknout v nových garážích. Pokud by se uliční prostor uvolnil od parkujících automobilů, všem by se to jistě zamlouvalo. Proklamovaným cílem radnice je však dotovat zvyšování počtu parkovacích míst, studie ale namísto toho doporučuje dotovat zkvalitňování veřejného prostoru. Velkou otázkou ke zvážení zůstává, zda desítky milionů, které by k tomu byly potřeba, nejsou zapotřebí v jiných oblastech – školství, sociální programy či bydlení.

Vedle petice proti stavbě garáží na Škroupově náměstí, kterou podepsalo přes tisíc místních obyvatel tak má radnice na stole i expertní posudky, které mluví jasně proti stavbě. S napětím budu čekat na to, jak rozhodne.

 


Hlavní závěry studie M.O.Z. consult (doslovný přepis):

1. Současný stav dopravy v klidu na hodnoceném území nevytváří nároky na realizaci hromadných garáží

2. Nedoporučujeme na základně výsledků analytických prací provést konečné rozhodnutí o výstavbě hromadných garáží

3. Výstavba hromadných garáží musí být doprovázená redukcí parkovacích stání na místních komunikacích a to v řádu až 500 parkovacích stání

4. Doporučujeme odložit realizaci objektu na Škroupově náměstí a spíše se orientovat na hromadné garáže na nám. Jiřího z Poděbrad, který v izolinii 300 m kontaktuje přímo objekt hromadných garáží Škroupovo náměstí.


Související články

Podzemní garáže na Škroupově náměstí

Problémy s parkováním chce radnice MČ Prahy3 řešit stavbou drahých a často nevhodně umístěných podzemních garáží. Naráží přitom na odpor obyvatel postižených lokalit, kteří se spojili v různých občanských iniciativách. Jsou to například O.s. Žižkov 06 a O.s.Škroupovo náměstí viz. www.skroupovo-namesti.eu . Zde jsou jejich argumenty:pokračování

Boj proti záměru postavit velkokapacitní garáže na pozemku ZŠ Jarov, ul. Pod Lipami a V Zahrádkách

Vážení přátelé, obracíme se na Vás s prosbou o pomoc. Na jaře letošního roku jsme byli se zděšením svědky toho, jak na školní zahradě Základní školy Jarov v sousedství ulice Pod Lipami v Praze 3 velký bagr ničí stromy a keře a hloubí několik obrovských jam, které ještě týž den narychlo zasypal. Bylo nám sděleno, že jde o geologický průzkum a že na daném ...pokračování

Garáže v zahradě jarovské školy – další povedený nápad žižkovské radnice

O.s. Za evropský Jarov má nové webové stránky www.jarov.eu a uspořádalo s podporou místní organizace Strany zelených a sdružení ČSOP Koniklec protestní happening proti nesmyslnému záměru radnice P3 na stavbu garáží na části školní zahrady na Jarově. pokračování
reklama