Reakce klubu ŽnS na článek Jiřího Ptáčka Aktivisté z ŽNS se profesionalizují, pro peníze zamířili do představenstev a dozorčích rad

NázoryReakce klubu ŽnS na článek Jiřího Ptáčka Aktivisté z ŽNS se profesionalizují, pro peníze zamířili do představenstev a dozorčích rad

Následující text je reakcí klubu zastupitelů Žižkov (nejen) sobě na článek Jiřího Ptáčka (TOP09) Aktivisté z ŽNS se profesionalizují, pro peníze zamířili do přestavenstev a dozorčích rad.

"Aktivisté z ŽNS se profesionalizují, pro peníze zamířili do přestavenstev a dozorčích rad"

1) Autor kritizuje praxi (pobírání odměn) zastupitelů za ŽnS a kandidátů Trojkoalice. 

Zastupitelé ŽnS pobírají odměny ve stejné výši jako zástupci všech ostatních politických subjektů zastoupených v zastupitelstvu MČ Praha 3 i Hlavního města Prahy. Pokud autor pobírání odměn kritizuje, měl by namířit kritiku i k ostatním politickým stranám, včetně TOP09, jejímž je vlivným členem.
 
2) Autor obviňuje zastupitele ŽnS, že jako začínající politici naivně kritizovali pobírání odměn v orgánech akciových společností a že jejich dnešní praxe je s tím v rozporu. 

Zastupitelé ŽnS nikdy nekritizovali princip, že za členství v dozorčí radě nebo představenstvu městských společností se pobírají odměny. Velmi kriticky jsme se naopak stavěli k zakládání dalších akciových společností, jejichž existence neměla pro MČ Praha 3 žádné opodstatnění. Městská část ovládaná tehdy ODS a řízená Pavlem Hurdou založila přes naše protesty v zastupitelstvu postupně 5 akciových společností (kromě tradiční SKM ještě Pražskou parkovací, Investiční a rozvojovou, Správu zbytkového majetku a Správu majetkového portfolia). Pavel Hurda nikdy nedokázal věrohodně vysvětlit, proč je takový počet společností pro Prahu 3 výhodný. Měl však zásadní slovo v tom, kdo obsadí celkem 33 míst v dozorčích radách a představenstvech těchto podniků. To mu přinášelo loajalitu takto umístěných osob. Zakládání akciových společností a obsazování postů pro něj bylo účinným nástrojem politické práce a upevňování moci. ŽnS vždy kritizovalo tento systém vládnutí a správy obecního majetku, nikoli samotný princip pobírání odměn za členství v dozorčích radách a představenstvech.

To dokládá i článek Ondřeje Ruta z roku 2011 ODS si udržela vliv na akciové společnosti Prahy 3, jehož cílem nebyla kritika pobírání odměn, ale upozornění na fakt, že po vzniku koalice TOP09 a ODS po volbách v roce 2010 si ODS jako slabší strana koalice udržela zásadní vliv v pěti akciových společnostech, které MČ Praha 3 tehdy vlastnila. 

3) Autor tvrdí, že pan Filip Neusser, nezávislý zastupitel zvolený za ŽnS, byl dosazen do obecních společností v Praze 4, konkrétně dozorčí rady 4-Majetková a.s. a představenstva 4-Energetická a.s., protože je kamarád se starostou MČ Praha 4 Petrem Štěpánkem (SZ). 

    Důvodem pro obsazení pana Neussera do dozorčí rady 4-Majetková a.s. a představenstva 4-Energetická a.s. byla jeho předchozí zkušenost s provedením fúze akciových společností v MČ Praha 3. Za působení pana Neussera v představenstvu SKM Praha 3 a.s. se připravovala fúze akciových společností Investiční a rozvojová Praha 3, Pražská parkovací a SKM Praha 3 do SMP Praha 3 a.s. Společnost na jeho návrh redukovala náklady a po letech se dostala ze ztráty. Podobný důvod mělo i obsazení pana Martina Čáslavky. Starosta MČ Praha 4 chtěl po loňských komunálních volbách redukovat počet akciových společností, podobně jako to provedla v minulém volebním období MČ Praha 3 a obsadit do orgánů a.s. osoby, které mají s podobnými procesy praktické zkušenosti.

4) Autor spekuluje o tom, že důvodem pro udržení koalice na pražském magistrátu je pobírání odměn v akciových společnostech, které ŽnS zřejmě použije na svoji budoucí politickou kampaň. 

Tato kritika nemá logické zdůvodnění a není opřena o jedinou věrohodnou informaci. Se stejným úspěchem by šlo spekulovat o tom, že komunální kampaň TOP 09 byla financována z odměn pobíraných členy TOP09 v představenstvech a dozorčích radách městských akciovek z doby primátora Hudečka. 

Setrvání magistrátní koalice má jiné důvody. ANO a ČSSD nedokázali najít jiného koaličního partnera, Trojkoalice se ukázala jako jednotná politická formace a pro ostatní koaliční strany proto nepostradatelná. ANO a ČSSD proto byly nuceny v některých oblastech ustoupit požadavkům a prioritám Trojkoalice. Z magistrátu odešel kontroverzní ředitel odboru územního rozvoje Jan Kábrt a na jeho pozici bylo vypsáno nové výběrové řízení. Matěj Stropnický pokračuje v práci na projednání desítek změn územního plánu, pokračuje v práci na přípravě řady koncepčních záměrů města (rekonstrukce Vinohradské ulice, Malostranského náměstí, zklidnění severojižní magistrály). Důvody pro setrvání Trojkoalice ve vedení Prahy stále zůstávají, přestože některé priority jsou koaličními partnery dále problematizovány (např. nulová tolerance hazardu). ANO a ČCSD se s Trojkoalicí na další spolupráci určitě nedohodli proto, aby mohla Trojkoalice a ŽnS financovat z odměn své budoucí kampaně, jak se autor článku snaží sugerovat. 

S rozdělením postů mezi nominanty politických stran v pražském zastupitelstvu přišly nedávno Lidové noviny v článku V dozorčích radách pražských firem sedí téměř polovina zastupitelů, nejvíc z ANO. V dozorčích radách městem zřízených a.s. jsou obsazeni členové většiny politických stran, včetně opoziční TOP 09.

ŽnS považuje debatu o výši odměn za legitimní a potřebnou. Pro zvýšení transparentnosti zveřejní uvolnění i neuvolnění zastupitelé na webových stránkách ŽnS a Trojkoalice výši svých příjmů a odměn v představenstvech a dozorčích radách akciových společností s majetkovou účastí městských částí a hlavního města Prahy za předešlý rok vždy k 30. 6. roku následujícího, a to v rozsahu jak ukládá uvolněným členům zastupitelstva zákon č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů. ŽnS vyzývá k tomuto kroku i zastupitele ostatních politických stran v zastupitelstvu MČ Praha 3.

Koalice Žižkov (nejen) sobě vystavuje účinné kritice současné vedení Prahy 3 v čele s TOP09 a starostkou Vladislavou Hujovou (zbrklé zrušení školky v Bukové; omezování plurality názorů v Radničních novinách; neschopnost řešení rozvoje Nákladového nádraží Žižkov; benevolentní přístup k developerským záměrům - NNŽ Sever, Parukářka - Jeseniova; plýtvání prostředky při správě úřadu - předražená ostraha objektu zrušené MŠ Buková, předražené a zbytečné kurzy pro úředníky; přešlapy v grantové politice, zpoždění v rekonstrukcích panelových domů a jejich privatizaci; neschopnost přicházet s novými záměry a vizemi; arogantní styl starostky při vedení zastupitelstva i úřadu). 

Jiří Ptáček, autor článku, je členem vedení místní organizace TOP09. Členové a nominanti jeho strany pobírají za členství v dozorčích radách a představenstvech odměny, stejně jako nominanti ŽnS a Trojkoalice.  Jeho kritika je nepodloženou snahou diskreditovat ŽnS jako nejsilnější politický subjekt v Praze 3, vítěze voleb a hlavního politického konkurenta TOP09.

Diskuse

Zveřejnění příjmu Petr Košař 16.10.2015 21:47
čáslavka kotrba sklář 15.10.2015 19:46
původní článek Jirka Ptáček 15.10.2015 17:58

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek



Související články

Aktivisté z ŽNS se profesionalizují, pro peníze zamířili do představenstev a dozorčích rad

Názory
Kritika odměn, které se pobírají za účast ve statutárních orgánech městských akciovek, to je tradiční mantra řady začínajících politiků. A scéna Prahy 3 není výjimkou. U nás se k této rétorice hlásili především politici z řad Žižkova nejen sobě. Jak si právě oni vedou rok po úspěšném vstupu zelených v rámci Trojkoalice na pražský magistrát?pokračování
reklama